Een tafel vol duplo

Gepubliceerd op 4 mei 2021 om 21:51

Hoe krijg je meer rust in je groep

Drie peuters spelen in een boot. Ze klauteren erop en erin, lopen eromheen, draaien aan het wiel, babbelen met elkaar over wie welke rol heeft. Ik krijg de indruk dat ze op zee zijn, er is water waar je niet mag lopen, de wind waait.

Twee leidsters runnen deze verticale groep. Sandra maakt in de keuken fruit en flesjes klaar. Marjan vult het logboek in op de tablet. De baby's en dreumesen slapen. Er heerst rust.

Duplo

Marjan is klaar en loopt ineens naar de kinderen bij de boot. Ze klapt in haar handen: “Kom, we gaan wat leuks doen.”  Ze kiept een bak duplo leeg op een kleine tafel. De kinderen komen schoorvoetend dichterbij en gaan op stoeltjes zitten. Al snel stuiteren er blokjes op de grond.

Dan klinkt het huilen van een baby

Marjan sommeert de peuters op te ruimen en gaat naar de slaapzaal. De kinderen beginnen ijverig aan hun opdracht. Plotsklaps ontdekt een jongetje de duplo op de grond. Hij duikt naar de vloer en zwemt rond tussen de blokjes. De twee anderen doen een poging verder op te ruimen. / proberen hem over te halen verder op te ruimen; het jongetje luistert niet./ Dan zien ook zij de lol van dit nieuwe spel. Ze kijken elkaar aan en kiepen de bak ondersteboven.

De vloer ligt bezaaid als Marjan terugkeert met de huilende baby op de arm. "Wat gebeurt hier?" zegt ze streng, "Ik had jullie toch gezegd om op te ruimen! Ga dat nu meteen doen!" Ze spoort de kinderen aan op te schieten. Na tien minuten en het nodige gemopper is de duplo opgeruimd. De baby krijgt eindelijk zijn fles en de peuters dwalen doelloos en onrustig rond tot het tijd is voor fruit.

Druk

De pedagogisch medewerker in dit voorbeeld heeft het druk. Ze moet gegevens invoeren voor collega's, foto's sturen naar ouders, een educatieve activiteit doen met peuters, kinderen uit bed halen en verschonen, flesjes en fruithapjes voeren, en kinderen aansporen om op te ruimen. (en dan heb ik het niet eens over dagelijks gesprekjes voeren met ouders bij het brengen en halen, het aan- en uitkleden bij het naar bed of naar buiten gaan, voorlezen, vve programma's...)

Hoe kan het anders?

Stel je voor dat Marjan was blijven zitten. Dat ze met plezier had gekeken naar het spel van de peuters. Misschien een notitie gemaakt had over hun fantasie en creativiteit, hun onderlinge interactie. Had afgewacht had tot de kinderen zelf genoeg kregen van de boot.

Dan had ze een half uur rustig kunnen zitten. Geen duplo all over the place. Ze had niet hoeven mopperen. De peuters waren niet gestoord in hun spel. Ze had een leuk verhaal over de boot aan de ouders kunnen vertellen. En de baby? Die had op tijd zijn fles gekregen.

 

Namen gefingeerd


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.